Analiza porównawcza sprawności fizycznej

Opublikowano: 2021-10-06 21:41, Numer artykułu: 44136 , Autor: J.Smolibowska

 

Pogarszająca się drastycznie kondycja fizyczna uczniów naszej szkoły!

                       Tendencja spadkowa sprawności fizycznej dzieci dotyczy ogólnokrajowego trendu. W Polsce niewiele ponad 20 proc. dzieci jest codziennie aktywnych fizycznie przez godzinę. Sprawność najmłodszych systematycznie spada. Niestety ten problem dotyczy również naszej młodzieży. Według analizy materiału badawczego na to, że sprawność fizyczna naszych dzieci stale się pogarsza wskazują wyniki badań. Dla przykładu w latach 90-tych chłopcy w wieku 12/13 lat osiągali wynik 4:10.00 sekund na 1000m (testy przeprowadzone na lekcjach wf- materiał zebrany – W.Baczyński). W latach 2010-2020 przed pandemią ten wynik wyniósł 5:12.00s i jest gorszy ponad 1 minutę! Natomiast porównując wyniki na 600m dziewcząt są jeszcze gorsze. Choć dystans jest krótszy to 38% dziewcząt nie potrafiło przebiec dystansu bez zatrzymania. W pomiarze siły 80% dziewcząt i chłopców nie jest wstanie utrzymać się w zwisie na drążku na ugiętych ramionach dłużej niż 4 sekundy a 10% wcale.       

   Tabela norm I procentowe wyniki naszej młodzieży    BEEP- test

                     

Wiek [lata]

Poniżej normy Dziewczęta

Poniżej normy
Chłopcy

W normie Dziewczęta

W normie Chłopcy

Powyżej normy Dziewczęta

Powyżej normy Chłopcy

Bardzo dobry

Dziewczęta

Bardzo dobry

chłopcy

Ilość odcinków

Ilość odcinków

Ilość odcinków

Ilość odcinków

Ilość odcinków

Ilość odcinków

Ilość odcinków

Ilość odcinków

10

1 -7

2-8

8- 19

9-20

16-23

17-24

24+

25+

11

2-8

3-9

9-20

10-21

19-26

27-33

27+

34+

12

3-9

4-10

10-21

11-22

21-28

29-35

29+

36+

13

4-10

5-11

11-22

12-23

23-30

21-37

31+

38+

14

5-11

6-12

12-23

13-25

25-32

33-39

33+

40+

10-14

48%

32%

12%

8%

W tym roku szkolnym wprowadziliśmy nowy test pozwalający ocenić wytrzymałość. Beep test 20 m polega na przebiegnięciu jak największej ilości 20 metrowych odcinków w rytmie sygnału dźwiękowego Porównaliśmy osiągnięte wyniki z normami opracowanymi przez europejskich naukowców. Wyniki są szokujące. 48% naszych dzieci miało wyniki poniżej przeciętnej, przeciętne- 32%, powyżej normy- 12% a tylko 8% bardzo dobry.

To dowodzi, że kondycja naszych dzieci ulega ciągłej degradacji. Tymczasem sprawność fizyczna to wyznacznik zdrowia człowieka. Jest wiele przyczyn tego stanu rzeczy i dotyczy nie tylko naszych pociech ale całej populacji polskich dzieci W naszym środowisku jak sądzimy z obserwacji głównym powodem złego stanu kondycji dzieci jest:                                                 

- mała aktywność pozalekcyjna,                                                                                                       

- obawa rodziców i uczniów przed zajęciami terenowymi w niskich temperaturach (uczniowie nie noszą dresów, odpowiedniego ubioru – choć jest to aktywność bardzo wskazana i zalecana przez MEN w odniesieniu do panującej pandemii),                                                               

-  coraz częstsze przypadki braku stroju i zwolnień od rodziców nie zawsze z powodu stanu zdrowia                                                                                                                                         – traktowanie wychowania fizycznego „marginalnie” w stosunku do pozostałych przedmiotów co przyczynia się do zmniejszenia aktywności na lekcjach,  

Wychodzimy naprzeciw problemom                                                                                                                                                            

Szkoła ma bogatą ofertę zajęć sportowych – lekkoatletyka, piłka ręczna, rugby, zabawy i gry dla najmłodszych - w których uczestniczyć może każdy bez względu na umiejętności czy sprawność. W ofercie znajdują się także zajęcia pod hasłem „popraw swoją sprawność” na których uczniowie mogą ćwiczyć wg własnych zainteresowań i potrzeb elementy wybranych dyscyplin sportowych mają możliwość pod kierunkiem nauczyciela doskonalić swoje umiejętności sprawnościowe czy poprawić wyniki z motoryki. Aby uczestniczyć w zajęciach wystarczy dzień wcześniej umówić się z nauczycielem. Zaletą tej formy zajęć jest to, że nie musisz chodzić systematycznie (choć byłoby to wskazane) i masz możliwość poprawiać indywidualnie swoje osiągnięte wyniki.  

Naukowcy apelują!!!

 „Aktywność fizyczna wpływa na sprawność i rozwój układu mięśniowego, układu kostnego, zwiększa mineralizację kości, sprawność stawów i zapobiega osteoporozie w przyszłości” – przypomniała pediatra dr Aneta Górska-Kot. Regularne ćwiczenia pobudzają rozwój układu krążenia, układu oddechowego, aktywność układu odporności, korzystnie wpływają na sen.

„Dodatkowo aktywność fizyczna - zwłaszcza gry zespołowe - wpływa na kompetencje społeczne dzieci. Dzieci uczą się kooperować ze swoimi rówieśnikami, nawiązywać więzi” – wymieniała specjalistka. Zwróciła też uwagę, że ruch w istotny sposób oddziałuje na zdolności poznawcze dziecka, jego stan psychiczny i emocjonalny. Z badań wynika, że dzieci aktywne fizycznie są w mniejszym stopniu zagrożone depresją. Badania aktywności mózgu i różnych funkcji poznawczych dowodzą, że aktywność fizyczna poprawia zdolności uczenia się, zwłaszcza czytania.

Dr Górska-Kot podkreśliła, że według WHO siedzący, nieaktywny tryb życia jest czwartą wiodącą przyczyną śmiertelności ludzi na świecie - za nadciśnieniem tętniczym, paleniem tytoniu oraz podwyższonym poziomem glukozy we krwi. Bezruch to tycie, a zbyt duża masa ciała zwiększa ryzyko wielu chorób przewlekłych, w tym chorób układu sercowo-naczyniowego i zaburzeń metabolicznych, jak np. cukrzyca typu 2.

Z badania o akronimie COSI (z 2016 r.), którego wyniki przytoczyła specjalistka, wynika, że co trzeci ośmiolatek w Polsce ma nadwagę, co ok. dziesiąty (12,7 proc.) zmaga się z otyłością i również co dziesiąty ma nadciśnienie tętnicze.

„To oznacza, że te dzieci zmierzają w kierunku zespołu metabolicznego ściśle związanego z nadwagą i otyłością, cukrzycą i zaburzeniami gospodarki lipidowej. W bezruchu nasze dzieci chorują, a potem wcześniej umierają” – mówiła pediatra.

Źródło: Informacja prasowa

 

Opracował : Waldemar Baczyński